Wat zijn nutriënten? Alles over macronutriënten en micronutriënten

Nutriënten zijn belangrijk!

Wat zijn nutriënten? Wat zijn macronutriënten? Wat zijn micronutriënten? Hoe krijg ik voldoende nutriënten binnen? Op deze vragen krijg je in het komende artikel antwoord! Zorg dat je alles te weten komt over macro- en micronutriënten!

Wat zijn nutriënten?

Onze voeding bestaat altijd uit twee soorten nutriënten:

1. Macronutriënten (voedingsstoffen)
2. Micronutriënten (vitaminen en mineralen)

De macro voedingsstoffen zijn koolhydraten, eiwitten en vetten, ook wel KEV verhouding genoemd. De micro voedingsstoffen zijn de vitamines en mineralen uit voeding. Macro voedingsstoffen leveren energie en micro voedingsstoffen hebben geen calorieën maar zijn een essentieel voor onze gezondheid.
 

Wat zijn macronutriënten?

Macronutriënten zijn te onderscheiden in drie varianten: Koolhydraten, eiwitten en vetten.

Koolhydraten
Eiwitten
Vetten

 

Wat zijn micronutriënten?

Micronutriënten zijn te onderscheiden in drie varianten: Vitaminen, mineralen, en sporenelementen.

 

Wat zijn vitaminen?

Vitamines zijn micronutriënten. Vitaminen zijn onmisbaar voor het menselijk lichaam. Vitaminen zorgen voor het co-enzym dat zorgt voor chemische verbindingen en spelen een belangrijke rol bij het algeheel functioneren van het lichaam. Ook dragen vitaminen bij aan het herstel en groei van het lichaam. Hierdoor is het belangrijk om voldoende vitamines binnen te krijgen. Het zorgt ervoor dat je voldoende weerstand opbouwt en je energie op peil houdt. De bekendste vitamines zijn bijvoorbeeld Vitamine B (onder andere B12, B6 en B1), Vitamine C en Vitamine D (D3).

Heb je een groot tekort aan bepaalde vitaminen, dan kun je vitaminesupplementen nemen om dit aan te vullen.

 

Wat zijn mineralen?

Mineralen hebben een ondersteunende functie in het lichaam. De meeste mensen hebben geen idee welke mineralen nou bedoeld worden. Zou je, zonder te Googlen, drie mineralen op kunnen noemen? Bekende mineralen die we uit onze voeding halen zijn onder andere ijzer, calcium en zink. Je lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken en daarom is het afhankelijk van de voeding die je consumeert.

Het is trouwens niet wetenschappelijk bewezen dat je lichaam alle mineralen nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Om gezond te blijven is wél bewezen dat je niet zonder mineralen kan. Hierbij moet je denken aan de volgende mineralen: Natrium, calcium, magnesium, kalium, fosfor en chloride.

 

Wat zijn sporenelementen?

Sporenelementen zijn ook nodig voor de groei en goede werking van het lichaam, en zijn in zeer kleine hoeveelheden nodig. Voorbeelden van sporenelementen zijn bijvoorbeeld chroom, ijzer, zink, koper, seleen, kobalt en jodium.
 

Waar halen we onze macronutriënten en micronutriënten vandaan?

Zorg voor een gevarieerd eetpatroon. Probeer zoveel mogelijk met verse groente en fruit te werken. Let daarbij op: eiwitrijk voedsel, goede koolhydraten en gezonde vetten zoals noten, avocado en kokosolie. probeer een goede balans te vinden tussen macronutriënten, micronutriënten en calorieën!
 

Conclusie

Macronutriënten zijn net zo belangrijk als micronutriënten. Macronutriënten zijn belangrijk bij het leveren van energie, opbouwen van spieren en leveren bouwstoffen voor het lichaam. Micronutriënten zijn weer belangrijk bij veel verschillende functies binnen het lichaam. Hoewel ze geen calorieën bevatten zijn ze belangrijk bij het goed functioneren van het metabolisme.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.