Het eten van koolhydraten uit gezonde voeding

In dit artikel leer je alles over koolhydraten. Wat zijn koolhydraten? Hoeveel koolhydraten kun je per dag eten? Hoeveel koolhydraten kun je eten om snel en gezond af te vallen? Wat is het verschil tussen eenvoudige en complexe koolhydraten? Wat is het voordeel van koolhydraatarm eten? Na het lezen van dit artikel zal je antwoord hebben op alle bovenstaande vragen en een andere kijk hebben op producten tijdens het afvallen.

 

Koolhydraten zijn gezond!

Om meteen met de deur in huis te vallen. Koolhydraten zijn niet slecht maar juist gezond. Ze bevatten bijvoorbeeld vezels welke enorm belangrijk zijn voor de stoelgang, reinigen van de darmen en het stimuleert de vetverbranding

Wat zijn koolhydraten?

 

Koolhydraten leveren de eerste brandstof voor het lichaam. Net als eiwitten en vetten zijn ze onmisbaar voor je lichaam. Koolhydraten, eiwitten en vetten vallen onder de drie macronutriënten welke noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van het lichaam.

Ieder macronutriënt heeft een andere functie op het lichaam. Zo leveren koolhydraten en vetten de eerste brandstoffen voor het lichaam. Eiwitten worden onder andere gebruikt voor de opbouw van spiermassa. Ook voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten heel belangrijk. Je hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose (een vorm van koolhydraat).

 

Welke koolhydraten zijn er?

Koolhydraten zijn onder te verdelen in 3 belangrijke groepen: suiker, zetmeel en vezels. Hierbij spelen suiker en zetmeel een belangrijke rol in het leveren van energie. Producten welke rijk zijn aan vezels, suiker en zetmeel zijn vooral volkoren graanproducten (volkorenbrood en volkoren pasta, aardappels, peulvruchten, groente en fruit).

Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen twee soort koolhydraten:

  • Snelle enkelvoudige koolhydraten
  • Complexe koolhydraten

Snelle enkelvoudige koolhydraten vind je vooral in producten zoals rijst, pasta, brood, suiker, alcohol, aardappelen, koeken, gebakjes, snoepgoed, frisdrank en chips. Complexe koolhydraten vind je in volkoren producten zoals havermout, groenten, noten, peulvruchten, quinoa en bepaald fruit.

 

Glycemische Index als hulpmiddel voor snelle of complexe koolhydraten

De Glycemische Index waarde bepaalt hoe snel glucose uit koolhydraten door het bloed worden opgenomen. Hoe langzamer de waarde, hoe langer het duurt. Koolhydraten met een hoge Glycemische Index worden ook wel de snelle enkelvoudige koolhydraten genoemd. De Glycemische Index is dus een makkelijk hulpmiddel of een product snelle enkelvoudige koolhydraten of complexe koolhydraten bevat. Probeer je tijdens het afvallen voornamelijk te focussen op de complexe koolhydraten en laat de snelle enkelvoudige koolhydraten voor wat het is. Een hulpmiddel wat gebruikt kan worden is de lijst van Glycemische Index. Hierin wordt aangegeven hoe hoog de GI (Glycemische Index) van een product is. Hoe hoger de waarde, hoe sneller deze worden opgenomen door het lichaam.

 

 

Overgewicht door enkelvoudige koolhydraten

De belangrijkste vorm van overgewicht is vaak te danken aan het eten van (te veel) verkeerde / snelle koolhydraten. Hier vallen chips, frisdrank, snoep en koeken bijvoorbeeld onder. Deze producten bevatten weinig voedingsstoffen en leveren ineens een piek aan energie waardoor het lichaam insuline gaat aanmaken.

– Symptomen welke kunnen ontstaan na het veelvuldig eten van te weinig ( minder dan 50 ) koolhydraten zijn: Vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn en sneller geïrriteerd.
– Symptomen welke kunnen ontstaan ne het langdurig eten van te weinig koolhydraten: Depressie, futloosheid, stemmingswisselingen, eetbuien en een lagere weerstand.

 

Hoeveel koolhydraten kun je per dag eten?

De hoeveelheid koolhydraten die je per dag kunt eten is sterk afhankelijk van diverse factoren. Zo spelen je leeftijd, gewicht en lengte een belangrijke rol. Zo zal iemand die regelmatig sport meer koolhydraten nodig hebben dan iemand die de hele dag achter zijn bureau zit. Een sporter heeft meer energie nodig en dus vanzelfsprekend ook meer koolhydraten. In ons artikel over macromaaltijden wordt exact uitgelegd wat goede verhoudingen zijn tussen koolhydraten, eiwitten en vetten
Gebruik onze BMR calculator om te zien hoeveel calorieën en macroverhoudingen je op een dag kunt eten.

 

Hoeveel koolhydraten om snel en gezond af te vallen?

Ook dit is weer sterk afhankelijk van diverse factoren. Leeftijd, gewicht, lengte en activiteitsfactor spelen een belangrijke rol. Om gezond af te vallen raad ik aan om maximaal 500 calorieën onder je caloriebehoefte te gaan zitten. Probeer deze 500 kcal voornamelijk te schrappen uit koolhydraten.

 

Koolhydraatarm eten

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de resultaten van koolhydraatarm eten ten opzichte van een vetarm dieet. Zes maanden lang werden 132 personen onderzocht op de effecten hiervan. Alle 132 personen leden aan ernstig overgewicht waarvan sommige ook leden aan diabetes type 2.

Na zes maanden was de insulinegevoeligheid van de testpersonen bijzonder hoog toegenomen. De glucosewaardes in het bloed namen af en daarmee zakte het insulinepeil. De gezondheidstoestand was aanzienlijk verbeterd na het volgen van een koolhydraatarm dieet.

  • De groep die een koolhydraatarm dieet volgde viel (zonder te sporten) viel gemiddeld 5,8 kg af.
  • De groep die een vetarm dieet volgde viel slechts gemiddeld 1,9 kg afviel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.