Het Keto dieet: vermijd koolhydraten in je voeding en raak in ketose!

Het Keto dieet: vermijd koolhydraten in je voeding en raak in ketose!


Het ketogeen dieet

Wat is het ketogeen dieet en hoe werkt het? Wat mag ik niet eten tijdens het ketogeen dieet? Hoe weet ik of ik in ketose ben? Op deze vragen gaan we antwoord geven in het onderstaande artikel. Hierna weet je exact wanneer je in ketose bent, wat je mag eten en wat het doel van een ketogeen dieet is!

Wat is het keto dieet en hoe werkt het?

Het keto dieet, of ketogeen dieet, is een effectieve manier van diëten om vet te verliezen. Het is absoluut geen makkelijk dieet maar het heeft zich wel bewezen met vele positieve resultaten. Door je aangepaste eetpatroon zul je het vooral in het begin vrij moeilijk vinden. Na enkele dagen wordt het makkelijker en went je lichaam er langzamerhand aan. Het ketogeen dieet is een koolhydraatarm dieet met een hoog gehalte aan goede vetten waarin je niet tot nauwelijks koolhydraten eet. Doordat je amper koolhydraten binnenkrijgt gaat je lichaam na een tijd in ketose. Tijdens de ketose wordt vet aangespoord om als energie te dienen. Hierdoor ben je effectief vet aan het verbranden.

Wat mag ik NIET eten tijdens het ketogeen dieet?

Het is belangrijk dat je tijdens het ketogeen dieet je koolhydraten zo laag mogelijk houdt. Probeer dus alle producten met koolhydraten te vermijden. Probeer de koolhydraten die je eet, uit groenten te halen. Maximaal 25 gram koolhydraten per dag maar liever nog minder. Maak daarom gebruik van handige apps of websites om de koolhydraten in producten te controleren. Je kunt ook altijd het etiket raadplegen voor 100% zekerheid.

Hoe weet ik of ik in ketose ben?

Je kunt met behulp van ketostrips erachter komen of je in staat van ketose bent. Nog betrouwbaarder is het meten van je beta-hydroxybutyraat (BHB) met een bloedketonenmeter. Je kunt dit vergelijken met diabetespatiënten die hun glucose meten. Nadat je de druppel bloed op de strip hebt gelegd, wacht je tien tellen. Het bloedniveau wordt vervolgens aangegeven in mmol/L. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat een niveau van 1,5 tot 3,0 mmol optimaal is voor een gemiddeld persoon.

Als je in de staat van ketose bent gaat je lichaam geen glucose maar vetten aanspreken voor de energie van het lichaam. Hierdoor verbrand je effectief vet als je in ketose bent. Meet het geregeld op om te zien hoeveel koolhydraten je uiteindelijk kunt nemen zonder uit ketose te raken!

Maak het leuk voor jezelf en experimenteer!

Omdat je een heel hoop producten tijdens het ketogeen dieet niet kunt eten zul je creatief moeten zijn om toch iedere dag een gevarieerd en lekker maaltje op tafel te zetten. Zoek naar producten die in je dieet passen en probeer nieuwe combinaties uit. Wie weet heb jij je roeping wel gevonden tijdens het ketogeen dieet!

Koop slim in tijdens het ketogeen dieet

Als je gaat beginnen met het ketogeen dieet zijn er altijd producten die je veel zult gaan eten. Dit komt omdat je tenslotte aan je eiwitten en vetten moet komen. Producten die je tijdens het ketogeen veel zult gaan eten zijn onder andere: kip, kalkoen, tartaar, vis, ei, ongebrande en ongezouten noten, avocado en (kokos)olie. Koop daarom slim in om wat geld te besparen.

Eet veel groenten

Eet tijdens het keto dieet veel groenten. Groenten bevatten nauwelijks koolhydraten en bevatten veel micronutriënten zoals vitaminen en mineralen. Ook geeft het eten van veel groenten een vol gevoel, is het relatief goedkoop en je kunt er eindeloos mee variëren. Mocht je nou niet veel groenten lekker vinden, zorg dan dat je met supplementen toch aan je nutriënten komt.

Maak een weekplanning menu

Doordat je niet alles zomaar kunt eten is het nog best lastig om alles te combineren. Probeer er daarom een half uurtje voor uit te trekken om lekkere gerechten voor een week te verzinnen. Hierdoor geeft het wat rust omdat je weet wat je ’s avond kunt eten.

Maak een logboek met foto’s

Het is een extra stimulans om er dagelijks mee bezig te zijn. Hierdoor voel geeft het een goed gevoel als je weer een dag overleefd hebt. Maak daarom geregeld foto’s in de spiegel. Na een aantal dagen zou je al resultaat moeten kunnen zien. Zie je nou minder resultaat dan kun je in je logboek nagaan waar het mis is gegaan. Meet ook op diverse punten de omtrek. Dit is ook een makkelijke manier om te zien of je keto dieet werkt.

Geef een reactie