Leer alles over Intermittent Fasting (intermittent vasten)

Intermittent Fasting

Intermittent Fasting

Leer alles over Intermittent Fasting

Wat is intermittent fasting? Waar komt intermittent fasting vandaan? Wat zijn de voordelen van intermittent fasting? Belangrijke vragen waar we allemaal antwoord op geven in het onderstaande artikel. Intermittent fasting is een effectieve levensstijl die vele gezondheidsvoordelen oplevert!

 

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een manier van eten die waarin je het grootste gedeelte vast. Niets eet dus. Met intermittent fasting (periodiek vasten) maak je een bewust besluit om bepaalde maaltijden op de dag over te slaan. Je kunt zelf een keuze maken tussen welke tijd je wilt eten. Het makkelijkste is om te beginnen een 16/8 schema. Hierin kun je 8 uur eten en 16 uur vasten van de 24 uur . De meeste mensen eten tussen 12 en 8 en de rest van de dag dus niets anders dan koffie/thee en water. Door het vasten gaat je hormoon huishouding veranderen. Ook verbeterd het de insulinegevoeligheid.

 

Intermittent fasting is geen dieet en puur gericht op het tijdstip dat je mag eten

 

Veel mensen denken bij Intermittent Fasting aan een dieet. Het schrijft niet voor wat je mag eten, maar wanneer je mag eten. Hierbij is de periode dat je niet mag eten altijd langer dan de periode wanneer je wel mag eten. In de basis wordt er minimaal voor 12 uur aan een stuk gevast.

 

Waar komt Intermittent Fasting vandaan?

Intermittent Fasting is een levensstijl die enigszins gekoppeld is aan de oertijd. Vroeger moest de mensen eerst jagen voordat er uiteindelijk iets te eten was. Soms vingen ze zelfs niets en hadden ze na twee dagen pas iets te eten. Eigenlijk is Intermittent Fasting dus een hele natuurlijke levensstijl die gebaseerd is op de oertijd. Niet betreft het eten wat men toen at (paleo dieet), maar puur op basis van de momenten die toen gehanteerd werden.

 

Wat zijn de voordelen van Intermittent Fasting?

Door Intermittent Fasting voelen mensen zich energieker, bouwen ze sneller spiermassa op en verbranden ook nog eens vet. Intermittent Fasting wordt over het algemeen gebruikt om vet te verliezen, om fitter te zijn, om ziektes tegen te gaan en om langer te leven. Echter heeft het nog veel meer positieve kanten.

Vele onderzoeken laten ook zien dat Intermittent Fasting extreem goed werkt. Het is niet alleen goed om vet te verliezen, maar ook om gezonder te leven. Je hormoonhuishouding verandert op een dusdanige manier dat de vetopslag, vetverbranding en herstelprocessen in je lichaam veranderen.

Positieve effecten op het HGH Hormoon met Intermittent Fasting

Intermittent Fasting heeft een zeer positieve werking op het HGH hormoon. Dit hormoon zorgt voor spieropbouw en vetafbraak. Het HGH hormoon komt pas vrij als er geen (of nauwelijks) insuline in je bloed aanwezig is. Tijdens Intermittent Fasting heb je een langere periode waarin geen insuline in je bloed aanwezig is. Hierdoor maakt het lichaam meer HGH hormonen aan. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat dit kan oplopen tot 500% meer HGH hormonen.

Intermittent Fasting heeft een positieve werking op insuline

Insuline is het hormoon dat de energie transporteert naar je cellen.  Ook bij Intermittent Fasting is gebleken dat de insuline gevoeligheid van mensen veel beter werd. Doordat het lichaam een langere vastenperiode heeft is er een stuk minder insuline nodig om energie naar je cellen te transporteren. Hoe minder insuline je nodig hebt, hoe beter je vetten kunt verbranden!

Intermittent Fasting geeft beter herstel voor de spieren

Cellen/spieren herstellen uitstekend wanneer je aan het vasten bent. Vele sporters kennen de uitdrukking “je groeit in je slaap” wel.  Tijdens Intermittent Fasting stel je deze herstelperiode uit waardoor je spieren nog beter kunnen herstellen en hiermee dus sneller kunt groeien.

Afvallen met Intermittent Fasting

Als je vet wilt verliezen dan is intermittent fasting een perfecte manier. Het verbrand effectief vet omdat het lichaam aanspraak gaat maken op vetten voor energie. Het afvallen met intermittent fasting ook vele malen makkelijker vol te houden dan een regulier dieet. Bij een regulier dieet mag je 8 keer per dag een klein beetje eten. Deze porties zijn vaak erg klein waardoor je al snel met honger achterblijft, en dat 8x per dag. Als je met intermittent fasting je calorie inname iets omlaag brengt dan zul je nog steeds een flinke maaltijd kunnen eten waarvan je dus wel vol zit. Het moment van eten blijft hetzelfde dus het vergt dezelfde discipline, maar dan 1x per dag.

Het feit dat je niet aan Intermittent Fasting doet, wil niet zeggen dat je al deze voordelen niet kunt behalen. Iedereen moet een fijne balans kunnen vinden die vol te houden is. Niemand kan 100% gezond leven. Ik vindt het belangrijk dat het mijn dagelijkse leven niet in de weg zit. Op dit moment eet ik één maaltijd per dag. Iets wat ik prettig vindt en waarbij ik me inmiddels comfortabel voel. Vele andere zullen het anders doen, ook prima!

Conclusie

Om te bepalen waarom je wilt beginnen met intermittent fasting hangt geheel van jezelf af. Past het bijvoorbeeld in je huidige levensstijl? Dat je niet aan intermittent fasting doet wilt niet per definitie zeggen dat je de bovenstaande voordelen niet kunt behalen zonder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.