Intermittent Fasting schema voor One Meal a Day

 

Intermittent Fasting schema: één maaltijd per dag eten

Het eten van één maaltijd per dag bevordert het gewichtsverlies. Dit heeft niet zozeer te maken met het nuttigen van minder calorieën maar door gebalanceerder te eten waardoor je hormoonhuishouding op een positieve manier verandert.

 

De basisprincipe van One Meal a Day

Het basisprincipe is dat je geen calorieën nuttigt gedurende de gehele dag. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in een constante staat van vetverbranding blijft. Als je regelmatig maaltijden en snacks eet, gebruikt je lichaam die calorieën voor een constante stroom van energie. Wanneer je die gestage stroom calorieën weghaalt, wordt je lichaam gedwongen om brandstof uit andere plaatsen te gebruiken, zoals vet in je lichaam.

 

Hoe werkt het schema voor één maaltijd per dag?

De theorie achter het dieet van één maaltijd per dag is dat je maar één maaltijd per dag eet. De meeste mensen kiezen er voor om deze maaltijd in de avond te eten en vasten verder de gehele dag. Dit betekent dat je absoluut geen calorieën neemt uit eten of drinken. Je maaltijd kan het maximaal aantal calorieën bevatten dat je per dag nodig hebt (onderhoud). Mocht je in de bulkfase zijn dan kun je er meer nemen. De maaltijden bevatten een uitgebalanceerde verhouding tussen Eitwitten, Koolhydraten en Vetten.

De basis is dus heel simpel:  al je calorieën eten in één maaltijd. Zorg ervoor dat de verhouding EKV goed zijn en je niet boven je maximale onderhoudsniveau eet.

Maar….

Dit geldt overigens niet alleen voor eten, ook voor het drinken dat je nuttigt. Drink alleen koffie, thee, water of andere non-calorische dranken. Vaak vergeten mensen dit.

 

Wat eet je tijdens het dieet van één maaltijd per dag?

Er zijn verschillende varianten van het dieet van één maaltijd per dag. Sommige variaties suggereren het eten van gezond, voedselrijk voedsel maar de meeste versies van het dieet laten mensen alles eten wat ze willen tijdens hun maaltijd zolang het maar aan de EKV verhouding voldoet.

 

 

Voordelen van één maaltijd per dag

De onderzoeken naar intermitterend vasten laten naast het effectief vetverlies, de volgende voordelen zien:

  • Het kan helpen de bloedsuikerspiegel en het gewicht te verlagen bij mensen met type 2-diabetes
  • Het kan een positief effect hebben op de eet- en slaapcycli van mensen met obesitas en hun levensduur verlengen
  • Het kan het hartsysteem ten goede komen en het geheugen verbeteren

 

Er zijn weinig langetermijnstudies over het vasten. Veel van deze studies zijn dan ook voornamelijk gericht op het vasten bij mannen. Vrouwen kunnen worden beïnvloed door verschillende lichaamsprocessen, zoals menstruatiecycli, zwangerschap en borstvoeding.

Sommige onderzoeken en studies die zijn gedaan naar extreem vasten hebben een aantal veelbelovende voordelen aangetoond.

 

De studies naar Intermittent Fasting

Een studie uit 2017 over diabetes toonde aan dat het periodiek vasten gedurende zes weken de bloedsuikerspiegels en het lichaamsgewicht bij type 2-diabetici aanzienlijk verbeterde. Er zijn langere studies nodig om te bevestigen dat deze voordelen op lange termijn ook gelden. Een twee jaar durende vervolgstudie waarin periodiek vasten werd vergeleken met dagelijkse calorierestrictie meldde dat Intermittent Fasting een nuttige behandelmethode kan zijn voor mensen met prediabetes of insulineresistentie. Beperkt eten is ook getoond om te helpen met geheugen bij oudere personen en kan zelfs de levensduur helpen verlengen door de processen die ziekte kunnen veroorzaken te verminderen

 

Mensen die de levensstijl van één maaltijd per dag volgen, beweren dat het kan helpen de energie te verhogen, de ‘middagmassa’ te vermijden en langer vol te houden.

 

De risico’s van One Meal a Day

Intermittent Fasting, en dan in het bijzonder één maaltijd per dag, kunnen leiden tot negatieve bijwerkingen, zoals:

  • Extreem hongergevoel
  • Lusteloosheid
  • Vermoeidheid
  • Gevoel van zwakte
  • Concentratieproblemen
  • Eetbuien

 

Conclusie over One Meal a Day

Het is een heftige manier van vasten. Niet te vergeten, ook op sociaal gebied. Na ongeveer 2 a 3 weken is je lichaam er geheel aan gewend en zul je ook geen hongergevoel meer ervaren. Verder heeft het een aantal positieve bijwerkingen. Probeer wat voor jou werkt, en trek je eigen conclusie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.