Het Mediterraans dieet – Rijk aan goede vetten!

43877583 - greek salad with fresh vegetables, feta cheese and black olives

Wat is het Mediterraans dieet?

Het Mediterraans dieet dankt zijn naam aan de eetgewoonten van mensen die in Mediterrane landen wonen. Het dieet is gekoppeld aan een betere gezondheid en een langer leven. Het mediterrane dieetplan bevat veel fruit en groenten, maar ook gezonde vette producten zoals vis, noten en olijfolie.


 

Het is algemeen bekend dat de mensen in landen aan de Middellandse Zee langer leven en minder gestresst zijn dan de meeste Westerse mensen. Het is geen verrassend geheim maar een dieet met weinig rood vlees, suiker en verzadigd vet. Het bevat veel producten zoals oten en andere gezonde voedingsmiddelen.

Het mediterrane dieet kan vele gezondheidsvoordelen bieden zoals gewichtsverlies, de gezondheid van hart en hersenen, kankerpreventie en diabetespreventie en -bestrijding. Door het Mediterraans dieet te volgen, kunt u ook dat extra gewicht afhouden terwijl u chronische ziekten vermijdt.

Grieken eten anders dan Italianen, en Spanjaarden eten anders dan Fransen. Maar toch delen ze veel van dezelfde principes.

 

Hoe werkt het Mediterraans dieet?

Omdat dit een eetpatroon is – geen gestructureerd dieet – staat u er alleen voor om erachter te komen hoeveel calorieën u moet eten om uw gewicht te verliezen of te behouden. Dit kun je doen met de Harris en Benedict Formule. Het Mediterraans dieet benadrukt het eten van fruit, groenten, volle granen, bonen, noten, peulvruchten, olijfolie en smaakvolle kruiden en specerijen.

Vis en zeevruchten minstens een paar keer per week

Gevogelte, eieren, kaas en yoghurt met mate,

Snoep en rood vlees worden bewaard voor speciale gelegenheden.

 

Hoeveel kost het mediterrane dieet?

De kosten van het Mediterraans dieet zijn afhankelijk van hoe je het vormgeeft. Hoewel sommige ingrediënten (olijfolie, noten, vis en verse producten in het bijzonder) duur kunnen zijn, kun je manieren vinden om de redelijk binnen de perken te houden, vooral als je rood vlees en uit eten vervangt door thuis koken. Uw winkelkeuze is ook van belang. Vaak kun je verse groenten en fruit, noten en vis het goedkoopst op de markt halen.

 

Helpt het Mediterraans dieet om af te vallen?

Het mediterrane dieet kan je helpen af ​​te vallen. Terwijl sommige mensen vrezen dat het eten van een Mediterraans dieet, wat relatief rijk is aan vetten (denk aan olijfolie, olijven, avocado en wat kaas) hen vet zal houden. Er is echter steeds meer onderzoek dat het tegenovergestelde waar is. Het hangt natuurlijk af van welke aspecten je aanneemt en hoe het zich verhoudt tot je huidige dieet.

 

Het Mediterraans dieet staat op nummer één!

Het Mediterraans dieet staat op nummer één in de beste diëten algemeen. 40 diëten werden geëvalueerd met inbreng van een panel van gezondheidsexperts.

  • # 1: Beste diëten in het algemeen
  • # 14: Beste gewichtsverlies diëten
  • #1: Beste diabetes diëten
  • # 1: Beste diëten voor gezond eten
  • # 28: Snelste gewichtsverliesvoeding
  • # 2:Beste hart-gezonde diëten
  • #1: Beste plantaardige diëten
  • #1: Gemakkelijkste diëten om te volgen

Bron

De studies naar het Mediterraans dieet

Een studie uit 2016 in het The Lancet Diabetes & Endocrinology-tijdschrift die gegevens van Predimed analyseerde.

  1. Een vijf jaar durend onderzoek met 7.447 volwassenen met type 2-diabetes of met een risico op hart- en vaatziekten die een Mediterraans dieet kregen aangevuld met olijfolie. Aan een andere groep werd hetzelfde dieet aangevuld met noten. Mensen die aan de mediterrane versie meededen verloren de meeste taille omtek en het meeste gewicht. De “olijfolie mensen” wonnen hierbij het onderzoek.
  2. Een studie uit 2010 in Diabetes, Obesitas en Metabolisme wezen 259 diabetici mer overgewicht aan een van de drie diëten te volgen: een koolhydraatarm mediterraan dieet, een traditioneel Mediterraan dieet of een dieet gebaseerd op calorietekort. Na een jaar verloren alle groepen gewicht; de traditionele groep verloor een gemiddelde van ongeveer 16 pond, terwijl de Mediterrane groep 17 pond zakte en de koolhydraatarme groep 22 pond verloor.
  3. Een andere studie, gepubliceerd in de New England Journal of Medicine in 2008, werden 322 volwassenen met matige obesitas een van de drie diëten toegewezen: caloriebeperkt vetarm, caloriearme Mediterraans, en caloriearme low-carb. Na twee jaar verloor de Mediterrane groep gemiddeld 9 7/10 pond; de vetarme groep, 6 4/10 pond; en de koolhydraatarme groep, 10 3/10 pond. Hoewel gewichtsverlies niet sterk verschilde tussen de koolhydraatarme en Mediterrane groepen, verloren beide aanzienlijk meer dan de groep met laag vetgehalte.
  4. Een analyse uit 2008 van 21 studies in het tijdschrift Obesity Reviews concludeerde dat de jury nog steeds niet weet of het volgen van het Mediterrane dieet zal leiden tot gewichtsverlies of een lagere kans op obesitas.

 

Hoe makkelijk is het Mediterrane dieet te volgen?

Omdat het Mediterraans dieet geen volledige voedselgroepen verbied zou je geen problemen moeten hebben om het dieet voor lange termijn vol te houden

Je kunt tijd besparen op het Mediterraans dieet door vooraf maaltijden te koken en groot in te kopen.

Honger zou overigens geen probleem moeten zijn voor dit dieet. Vezels en gezonde vetten vullen elkaar aan en je zult veel vezelrijke producten en volle granen eten en koken met verzadigende vetten zoals olijfolie.

Voedingsdeskundigen benadrukken het belang van verzadiging, het tevreden gevoel dat je genoeg hebt gehad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.