Het Dash dieet – Het populairste dieet in Amerika!

Wat is het DASH dieet?

Het DASH dieet is ontwikkeld om mensen te helpen hun hoge bloeddruk te verlagen. Het wordt gekenmerkt door een mix van fruit, groenten, volle granen, magere eiwitten en magere zuivelproducten. Mensen die dit dieet volgen worden geadviseerd om verzadigd vet, suikerhoudende dranken, snoepjes, vetrijke zuivelproducten en sommige oliën te vermijden. Ook is het belangrijk de zout inname te beperken.

 

De voor-en nadelen van een DASH dieet:

  • Voordeel: Gezond voor het hart
  • Voordeel: Nutritioneel gezond
  • Nadeel: Een beetje prijzig
  • Nadeel: DASH kan tijdrovend zijn. Je moet je maaltijden gaan plannen.

 

Waar staat het DASH dieet voor?

Het Dash dieet staat voor Sietary Approaches to Stop Hypertension. Het dieet wordt gepromoot door het National Heart, Lung en Blood Institute om te stoppen of voorkomem van hypertensie (hoge bloeddruk). Het voedsel dat je moet eten zijn fruit, groenten, volle granen, magere eiwitten en magere zuivelproducten. Deze producten zijn rijk zijn aan bloeddrukverlagende voedingsstoffen zoals kalium, calcium, eiwitten en vezels.

Beperk verzadigd vet

DASH ontmoedigt ook voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan verzadigd vet, zoals vet vlees, vetrijke zuivelproducten en tropische oliën, evenals suiker gezoete dranken en snoep.

 

Beperk het gebruik van natrium

Het volgen van DASH betekent ook het beperken van natrium (zout) tot 2300 milligram per dag. Het is de bedoeling uiteindelijk te dalen tot ongeveer 1500 milligram.

 

DASH is het beste algehele dieet van het Amerikaanse nieuws!

Het DASH-dieet is uitgebalanceerd en kan op lange termijn worden gevolgd, wat een belangrijke reden is voor voedingsdeskundigen om het DASH dieet te classificeren als beste algehele dieet van het Amerikaanse nieuws.

 

Het DASH dieet staat op nummer één!

DASH Dieet nummer 1 in Best Diets Overall van Amerika. 40 diëten werden geëvalueerd door een panel van gezondheidsexperts.

 

Het DASH dieet staat in Amerika gerangschikt:

  • # 1: Beste diëten in het algemeen
  • # 6: Beste gewichtsverlies diëten
  • # 2: Beste Diabetes diëten
  • # 1: Beste diëten voor gezond eten
  • # 25: Beste snelle gewichtsverlies diëten
  • #1: Beste hart-gezonde diëten
  • # 4: Gemakkelijkste diëten om te volgen

Dash dieet

Hoe werkt het DASH dieet?

Het starten van DASH betekent niet dat je meteen drastische veranderingen moet maken. Begin in plaats daarvan met het maken van kleine veranderingen in je eetpatroon. Bijvoorbeeld:

  • Voeg een groente of fruit toe voor elke maaltijd.
  • Introduceer elke week twee of meer vlees/vis vrije maaltijden.
  • Gebruik kruiden en specerijen om voedsel smakelijker te maken zonder het zout.
  • Snack op amandelen of pecannoten in plaats van een zak chips.
  • Verwissel indien mogelijk witte bloem naar volkorenmeel.
  • Maak een wandeling van 15 minuten na de lunch of het diner (of beide).

 

Hoeveel kost het DASH dieet?

Het DASH dieet kan aan de dure kant zijn, omdat vers fruit, groenten en volkorenproducten over het algemeen duurder zijn dan het verwerkte, vette, suikerhoudende voedsel.

 

Zal het DASH Dieet je helpen om af te vallen?

Je zult waarschijnlijk gaan afvallen met het DASH dieet, mits je de regels volgt en een mealplan maakt met een calorietekort.

 

Hoe gemakkelijk is het DASH dieet te volgen?

Hoewel het misschien moeilijk is om je favoriete vette, zoete en zoute gerechten op te geven, beperkt DASH niet de hele voedselgroep.

Dash dieet| Snel en gezond afvallen

Recepten voor het DASH dieet

Het volgen van DASH is best handig. Recepten zijn grenzeloos. Het is gemakkelijk om recepten voor het DASH dieet te vinden. De NHLBI biedt meer dan 180 hart-gezonde recepten in zijn online database. Klik hier voor een aantal recepten.

Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken over honger lijden met het DASH dieet. Voedingsdeskundigen benadrukken het belang van verzadiging, het tevreden gevoel dat je genoeg hebt gehad. DASH legt de nadruk op magere eiwitten en met vezels gevulde groenten en fruit, waardoor u zich verzadigd voelt, zelfs als u uw calorieëniveau enigszins hebt verlaagd om gewichtsverlies te ondersteunen.

 

Conclusie over het DASH dieet

Als je van zout houdt, zul je waarschijnlijk eerst moeite hebben om van DASH te genieten. Uw smaakpapillen zouden zich uiteindelijk moeten aanpassen aan het zoutarme dieet. Vermijd flauwheid door vriendelijk te worden met kruiden en specerijen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.