Het Dash dieet: het populairste dieet in Amerika!

Het Dash dieet: het populairste dieet in Amerika!


Wat is het DASH dieet?

Het DASH dieet is ontwikkeld om mensen te helpen hun hoge bloeddruk te verlagen. Het wordt gekenmerkt door een mix van fruit, groenten, volle granen, magere eiwitten en magere zuivelproducten. Mensen die dit dieet volgen worden geadviseerd om verzadigd vet, suikerhoudende dranken, snoepjes, vetrijke zuivelproducten en sommige oliën te vermijden. Ook is het belangrijk de zout inname te beperken.

De voor-en nadelen van een DASH dieet:

  • Voordeel: Gezond voor het hart
  • Voordeel: Nutritioneel gezond
  • Nadeel: Een beetje prijzig
  • Nadeel: Het DASH dieet kan tijdrovend zijn. Je moet je maaltijden gaan plannen.

Waar staat het DASH dieet voor?

Het Dash dieet staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het dieet wordt gepromoot door het nationaal hart, long en bloed instituut, om te stoppen en/of voorkomen van hypertensie (hoge bloeddruk). De producten bestaan voornamelijk uit fruit, groenten, volle granen, magere eiwitten en magere zuivelproducten. Deze producten zijn rijk aan bloeddrukverlagende voedingsstoffen zoals kalium, calcium, eiwitten en vezels.

Beperk verzadigd vet

DASH ontmoedigt ook voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan verzadigd vet, zoals vet vlees, vetrijke zuivelproducten en tropische oliën, evenals geraffineerde suiker, gezoete dranken en snoep.

Beperk het gebruik van natrium

Het volgen van het DASH dieet betekent ook het beperken van natrium (zout) tot 2300 milligram per dag. Het is de bedoeling uiteindelijk te dalen naar ongeveer 1500 milligram zoutinname.

DASH is het beste algehele dieet van het Amerikaanse nieuws!

Het DASH dieet is uitgebalanceerd en kan voor lange termijn worden gevolgd, wat een belangrijke reden is voor voedingsdeskundigen om het DASH dieet te classificeren als beste algehele dieet van het Amerikaanse nieuws.

Het DASH dieet staat op nummer één!

Het DASH Dieet staat op nummer 1 in de beste diëten overall (in Amerika). 40 diëten werden geëvalueerd door een panel van gezondheidsexperts.

Het DASH dieet staat in Amerika gerangschikt:

  • # 1: Beste diëten in het algemeen
  • # 6: Beste gewichtsverlies diëten
  • # 2: Beste Diabetes diëten
  • # 1: Beste diëten voor gezond eten
  • # 25: Beste snelle gewichtsverlies diëten
  • #1: Beste hart-gezonde diëten
  • # 4: Gemakkelijkste diëten om te volgen


Hoe werkt het DASH dieet?

Het starten van DASH betekent niet dat je meteen drastische veranderingen moet maken. Begin in plaats daarvan met het maken van kleine veranderingen in je eetpatroon. Bijvoorbeeld:

  • Voeg een stuk groente of fruit toe voor elke maaltijd.
  • Nuttig elke week twee of meer vlees en/of vis vrije maaltijden.
  • Gebruik verse kruiden en specerijen om voedsel smakelijker te maken zonder het zout.
  • Snack met amandelen of pecannoten in plaats van een zak chips.
  • Verwissel indien mogelijk witte bloem naar volkorenmeel.
  • Maak een wandeling van 15 minuten na de lunch of het diner (of beide).

Hoeveel kost het DASH dieet?

Het DASH dieet kan aan de dure kant zijn, omdat vers fruit, groenten en volkorenproducten over het algemeen duurder zijn dan het verwerkte, vette, suikerhoudend voedsel.

Zal het DASH Dieet je helpen om af te vallen?

Je zult waarschijnlijk gaan afvallen met het DASH dieet, mits je de regels volgt en een maaltijdplan maakt met een calorietekort.

Hoe gemakkelijk is het DASH dieet te volgen?

Hoewel het misschien moeilijk is om je favoriete vette, zoete en zoute gerechten op te geven, beperkt DASH niet de hele voedselgroep. Hierdoor kun je lekker gevarieerd eten zonder dat je honger hoeft te lijden.

Recepten voor het DASH dieet

Het volgen van DASH is best handig. Recepten zijn grenzeloos. Het is gemakkelijk om recepten voor het DASH dieet te vinden. De NHLBI biedt meer dan 180 hart-gezonde recepten in zijn online database. Klik hier voor een aantal recepten.

Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken over honger lijden met het DASH dieet. Voedingsdeskundigen benadrukken het belang van verzadiging, het tevreden gevoel dat je genoeg hebt gehad. DASH legt de nadruk op magere eiwitten en met vezels gevulde groenten en fruit, waardoor je jezelf verzadigd voelt, zelfs als je het calorieniveau hebt verlaagd om gewichtsverlies te ondersteunen.

Conclusie over het DASH dieet

Ben je een zoutliefhebber? Dan zul je waarschijnlijk even moeten wennen aan het DASH concept. De smaakpapillen zullen zich eerst moeten aanpassen aan het zoutarme dieet. Hierdoor kunnen gerechten wat flauwer smaken dan je gewend bent. Vermijd flauwe gerechten door bijvoorbeeld te experimenteren met verse kruiden en specerijen.

Geef een reactie