Wat eet ik zoal als ik zeg dat ik Keto eet?

Wat eet ik zoal als ik zeg dat ik Keto eet?


Omdat sowieso niet veel mensen weten wat Keto is, is een veel gestelde vraag:

Wat eet je dan zoal als je zegt dat je Keto eet?

Keto staat bekend als één van de meest strenge diëten, maar ik vind dat wel meevallen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoveel lol gehad in een dieet. Ik heb nog nooit zo lekker gegeten en ook was het nooit zo makkelijk om vol te houden.

Maar goed, mijn motivatie is sky high en de knop is écht om dus dat helpt natuurlijk ook.

En toch, veel diëten die ik gevold heb gaan over wat je allemaal niet mag eten. Althans, dat is waar je aan denkt als je op een blaadje sla zit te knagen. Al die lekkere dingen die je niet mag hebben, maar waar je dan juist extra naar verlangt. Alle reclame’s op tv gaan juist als jij op dieet bent alléén maar over chocola, chips en sappige hamburgers. Allemaal dingen die je moet laten staan als je op dieet bent. Om chagrijnig van te worden.

En dat herken ik maar al te goed. Ik werd bokchagrijnig van al die restricties en al dat moeten.

Voor mij is Keto daarom compleet iets anders. Sowieso om dat het haaks staat op wat we geleerd hebben over gezond eten, maar de restricties die er zijn, voelen voor mij niet als restricties, want ik kan dat compenseren met zooooveeeel lekkers!

Wat je in ieder geval los mag laten als je de Keto Lifestyle gaat volgen is:

  • Je moet oppassen met het eten van vol vette producten
  • Van veel vet eten wordt je dik
  • Je moet minimaal 2 ons groenten en 2 stuks fruit eten, want hier zitten vezels in. Vezels geven je een vol gevoel.
  • Je moet 3 of meer keer per dag eten om je motor draaiende te houden en genoeg te verbranden
  • Ontbijt is de meest belangrijke maaltijd van de dag
  • Je moet je bord leeg eten (deze heb ik van huis uit meegekregen, maar vol is vol)

Dit is echt een mindset shift. Althans, voor mij. En in het begin dus ook behoorlijk wennen. Telkens had ik zoiets van “echt?”, “mag ik dat eten?”.

De restricties die er zijn zitten met name in de hoeveelheid koolhydraten die je tot je neemt. Dat mag maar 20 tot 30 gram zijn. Dat betekent niet 30 gram sperziebonen. Hiervoor gebruik je een app (ik gebruik “MyFitnessPal” van het bedrijf Under Armour) om het voor je uit te rekenen. Anders wordt het wel een hele klus.

Daarnaast neem je geen aardappels, pasta, rijst en andere deegproducten. Uiteraard geen suiker en het is dus opletten op alle toegevoegde suiker in heel veel producten. Het is dus veel pakjes en potjes et cetera lezen: wat zit er allemaal in, wat is de voedingswaarden en wat is het aantal gram in suikers. En met name dit laatste, de suikers in grammen bepalen of je iets eet of niet. Dát zijn je koolhydraten en daar mag je er maar 20 tot 30 van.

Dus wat blijft er dan over om te eten?

Nou, nog een heleboel en heel veel lekkers. Wel moet ik erbij zeggen dat Keto niet echt vriendelijk is voor vegetariërs en zeker niet voor veganisten.

Ik eet bijvoorbeeld roerei met spek en dan heb ik het over 2 eieren en 6 plakjes spek. Voor het avondeten eet ik bijvoorbeeld een kippenpoot mét vel, want dat is lekker vet en ik vind dat knapperige korstje juist zo lekker. Met daarbij een beetje groene groenten. Of ik eet braadworstjes met een beetje zelfgemaakte tzatziki. Of een zelfgemaakte hamburger van rundergehakt met guacamole. Wat ook lekker is, is een hamburger met kaas erop, bacon en dan een spiegelei erbij.

Als snackje eet ik brie, harde worst en kaas. Maar ook verschillende soorten ongebrande en ongezouten noten. Vooral macademianoten zijn lekker vet. Zelfgemaakte eiersalade, gerookte zalm, makreel. Dat soort dingen. En daarmee kan je eindeloos variëren.

Je bakt overigens in olijfolie, roomboter en kokosolie.

Kortgeleden heb ik een recept gepost voor een cheesecake. Mmmmm, lekker. Dus zelfs dat soort dingen kun je eten. Om iets van deeg te kunnen maken gebruik je amandelmeel en kokosmeel. Dat is vrij low carb.

Ik eet trouwens ook pasta, maar dan die van Atkins, die is low carb. Wat ik dan lekker vindt is een saus maken van een gefruit uitje, champignons, volle kookroom, peper, zout, nootmuskaat en aan stukjes gesneden gerookte zalm. Heerlijk en helemaal keto. Wel nog steeds oppassen met de pasta, want er blijven relatief natuurlijk wel veel koolhydraten inzitten.

Uiteraard is dit slechts een kleine greep uit wat ik allemaal eet.

Er is nog veel meer lekkers. Zo doe ik bijvoorbeeld regelmatig een lepel slagroom in mijn koffie (gezoet met stevia).

Ik vindt koken én experimenteren met eten leuk, dus ik zal gedurende mijn keto avontuur zeker wel het een en ander uitproberen en als het gelukt is dan zal ik dat verwerken in een receptenblog.

Heb je vragen over Keto-eten? Let me know!

Geef een reactie