Waarom zijn eiwitten zo belangrijk tijdens het afvallen?

Waarom zijn eiwitten zo belangrijk tijdens het afvallen?


Waarom zijn eiwitten belangrijk bij het afvallen?

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn de bouwstoffen voor het lichaam. Eiwitten bestaan uit 22 (biologische) aminozuren en leveren de bouwstoffen voor je cellen van bijvoorbeeld het hart, de hersenen, nagels, haar, organen en huid.

1) Eiwitten geven een verzadigd gevoel

Door het eten van voldoende eiwitten (+/- 2 gram per kg lichaamsgewicht) krijg je sneller een vol gevoel waardoor het afvallen minder erg wordt. Hierdoor is het makkelijker vol te houden wanneer je aan een calorierestrictie vast zit.

2) Het stimuleert de vetverbranding

Je lichaam kan geen vet verbranden zonder hulp van koolhydraten of eiwitten. Voor het verbranden van vet is het daarom belangrijk om voldoende eiwitten te eten.

3) Eiwitten hebben geen negatief effect op insuline

Je bloedsuikerspiegel stijgt snel en veel wanneer je snelle of eenvoudige koolhydraten eet. Hoe hoger de GI waarde (Glycemische Index), hoe sneller het door het lichaam wordt opgenomen. Wanneer je bloedsuikerspiegel snel en veel stijgt kan dit leiden tot verstoring van de hormoonhuishouding en zal het de aanmaak van insuline bevorderen. Het lichaam is continu bezig om de vrijgekomen energie (uit suikers) naar de cellen te transporteren. Hierdoor maakt het lichaam geen aanspraak op je vetcellen waardoor je dus minder snel vet zult verliezen.

Voeding met veel eiwitten

We kunnen onderscheid maken tussen twee soorten eiwitten. Dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten haal je voornamelijk uit vlees, vis, eieren en zuivelproducten. Plantaardige eiwitten haal je voornamelijk uit noten & zaden, peulvruchten en graan. Bekende eiwitbronnen zijn:

  • Eieren
    Eieren bevatten natuurlijk veel eiwitten en vet.
  • Kaas
    Er zijn diverse soorten kaas op de markt met een laag vetpercentage en hoog eiwitgehalte.
  • Vis(zalm, haring, makreel, tonijn, sardines, kabeljauw)
    Vis bevat veel eiwitten, ongeveer 20% van het totale gewicht. Vis bevat ook goede vetten, wat weer zorgt voor een goede balans tussen je eiwitten en vetten in één product.
  • Vlees(kip, kalkoen, paardenvlees, rundvlees)
    20 tot 30% van vlees bestaat uit eiwitten. Probeer voornamelijk mager vlees te nemen zoals kip, kalkoen of rund!
  • Zuivel(magere kwark, Griekse yoghurt, karnemelk)
    Zuivel bevat veel eiwitten. Let er wel op dat je niet TE veel zuivel binnenkrijgt. Dit kan namelijk nadelige gevolgen hebben voor je darmen.

Conclusie over eiwitten

Eiwitten zijn enorm belangrijk voor je lichaam. Niet alleen voor je spieren maar ook voor andere functies. Probeer daarom te variëren in je producten om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Lukt het nou niet om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen dan is eiwitpoeder misschien een optie.

Geef een reactie