Haal je complexe koolhydraten uit gezonde voeding!

Haal je complexe koolhydraten uit gezonde voeding!


In dit artikel leer je alles over koolhydraten. Wat zijn koolhydraten? Hoeveel koolhydraten kun je per dag eten? Hoeveel koolhydraten kun je eten om snel en gezond af te vallen? Wat is het verschil tussen eenvoudige en complexe koolhydraten? Wat is het voordeel van koolhydraatarm eten? Na het lezen van dit artikel zal je antwoord hebben op alle bovenstaande vragen en een andere kijk hebben op producten tijdens het afvallen.

Zijn koolhydraten slecht of ongezond?

In de huidige samenleving hoor je steeds vaker dat mensen koolhydraatarm eten of een variant van een keto dieet volgen. Hierdoor zul je al gauw gaan denken dat je koolhydraten moet mijden. Ik wil even benaderen dat koolhydraten absoluut niet slecht zijn. Koolhydraten zijn juist gezond en bevatten belangrijke vezels, welke enorm belangrijk zijn voor de stoelgang, reinigen van de darmen en het stimuleren van de vetverbranding.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten leveren de eerste brandstof voor het lichaam. Net als eiwitten en vetten zijn ze onmisbaar voor je lichaam. Koolhydraten, eiwitten en vetten vallen onder de drie macronutriënten welke noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van het lichaam.

Ieder macronutriënt heeft een andere functie op het lichaam. Zo leveren koolhydraten en vetten de eerste brandstoffen en eiwitten worden onder andere gebruikt voor de opbouw van spiermassa. Koolhydraten zijn ook heel belangrijk voor het goed functioneren van de hersenen. Glucose is namelijk onmisbaar voor de hersenen

Zijn er verschillende soorten koolhydraten?

Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen twee soort koolhydraten:

  • Snelle enkelvoudige koolhydraten
  • Complexe koolhydraten

Snelle enkelvoudige koolhydraten vind je vooral in producten zoals rijst, pasta, brood, suiker, alcohol, aardappelen, koeken, gebakjes, snoepgoed, frisdrank en chips. Complexe koolhydraten vind je in volkoren producten zoals havermout, groenten, noten, peulvruchten, quinoa en bepaald fruit.

Wat zijn snelle en complexe koolhydraten?

Het onderscheid tussen snelle en complexe koolhydraten kan worden bepaald door de Glycemische Index waarde. Deze waarde bepaald hoe snel glucose uit koolhydraten door het bloed worden opgenomen. Hoe lager de waarde, hoe langer het duurt voordat het wordt opgenomen in je bloed. Koolhydraten met een lage waarde worden ook wel de complexe koolhydraten genoemd. Koolhydraten met een hoge Glycemische Index waarde worden ook wel de snelle enkelvoudige koolhydraten genoemd. De Glycemische Index is dus een makkelijk hulpmiddel om te zien of een product snelle enkelvoudige koolhydraten of complexe koolhydraten bevat.

Het is belangrijk om tijdens je dieet voornamelijk de focus te leggen op de complexe koolhydraten en laat de snelle enkelvoudige koolhydraten links liggen.

TIP: Gebruik de Glycemische Index (GI) om na te gaan of een product snelle of complexe koolhydraten bevat. Door regelmatig producten op te zoeken leer je vanzelf het verchil in producten kennen.

Overgewicht door enkelvoudige koolhydraten

De belangrijkste vorm van overgewicht is vaak te danken aan het eten van te veel snelle eenvoudige koolhydraten. Onder deze categorie vallen bijvoorbeeld chips, frisdrank, snoep en koeken. Deze producten bevatten weinig voedingsstoffen en leveren een piek aan energie waardoor het lichaam continu insuline gaat aanmaken.

Symptomen door koolhydraten

Het kan voorkomen dat je jezelf niet lekker voelt tijdens een dieet of bij het eten van koolhydraatarme producten. Bij het eten van te weinig koolhydraten kunnen de volgende klachten voorkomen.

Onder te weinig verstaan wij: minder dan 50 gram

– Bij het eten van te weinig koolhydraten kunnen de volgende symptomen voorkomen: Vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn en sneller geïrriteerd.
– De volgende symptomen kunnen ontstaan na het langdurig eten van te weinig koolhydraten: Depressie, futloosheid, stemmingswisselingen, eetbuien en een lagere weerstand.

Hoeveel koolhydraten kun je per dag eten?

De hoeveelheid koolhydraten die je per dag kunt eten is sterk afhankelijk van diverse factoren. Zo spelen je leeftijd, gewicht en lengte een belangrijke rol. Iemand die regelmatig sport zal meer koolhydraten nodig hebben dan iemand die de hele dag achter zijn bureau zit. Een sporter heeft meer energie nodig en dus vanzelfsprekend ook meer koolhydraten. In ons artikel over macromaaltijden wordt exact uitgelegd wat goede verhoudingen zijn tussen koolhydraten, eiwitten en vetten

Hoeveel koolhydraten om snel en gezond af te vallen?

Ook dit is weer sterk afhankelijk van diverse factoren. Leeftijd, gewicht, lengte en activiteitsfactor spelen een belangrijke rol. Om gezond af te vallen raad ik aan om maximaal 500 calorieën onder je caloriebehoefte te gaan zitten. Probeer deze 500 kcal voornamelijk te schrappen uit koolhydraten.

Werkt een koolhydraatarm dieet

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de resultaten van koolhydraatarm eten ten opzichte van een vetarm dieet. Zes maanden lang werden 132 personen onderzocht op de effecten hiervan. Alle 132 personen leden aan ernstig overgewicht waarvan sommige ook leden aan diabetes type 2.

Na zes maanden was de insulinegevoeligheid van de testpersonen bijzonder hoog toegenomen. De glucosewaardes in het bloed namen af en daarmee zakte het insulinepijl. De gezondheidstoestand was aanzienlijk verbeterd na het volgen van een koolhydraatarm dieet.

  • De groep die een koolhydraatarm dieet volgde viel (zonder te sporten) viel gemiddeld 5,8 kg af.
  • De groep die een vetarm dieet volgde viel slechts gemiddeld 1,9 kg afviel.

Geef een reactie