EHBH: Eerste Hulp Bij Honger – Voorkom een hongergevoel bij het diëten  – 5 tips!

EHBH: Eerste Hulp Bij Honger – Voorkom een hongergevoel bij het diëten – 5 tips!


Help!

Je wilt graag afvallen maar de honger overwint het altijd. Wij hebben 8 tips voor je samengesteld hoe je snel en gezond kunt afvallen zonder hongergevoel. 

Tip 1: Water is your friend

Wist je dat het seintje naar de hersenen met honger en dorst soortgelijk is? Vaak is het dus zo als je honger hebt, je dus eigenlijk dorst hebt. Daarom staat deze tip stipt bovenaan: drink meer water! 

Tip 2: Voorkom een suikerpiek en -dip

Suikerrijke tussendoortjes en maaltijden zorgen voor een snelle suikerpiek, gevolgd door een enorme suikerdip. Je kunt al wel raden dat je in zo’n dip erge honger kan ervaren zodat je gaat eten om de curve weer te stabiliseren. Natuurlijk is teveel suiker sowieso niet gezond en al helemaal niet handig als je af wil vallen. Probeer geraffineerde suikers te vermijden. Neem bijvoorbeeld een stuk fruit. Ben jij opzoek naar inspiratie om suikervrij te eten? Bekijk dit plan dan eens. 

Tip 3: Sla geen ontbijt over 

Tenzij je een specifiek dieet volgt, zoals het intermittent fasting dieet, is het absoluut niet verstandig om je ontbijt over te slaan. Je ontbijt is de basis van de dag. Indien je tijdens je dieet veel honger hebt, kun je experimenteren met de grootte van je ontbijt. Een groter gebalanceerd ontbijt zorgt voor een langer verzadigd gevoel. 

Tip 4: Doorbreek gedragsmatig eten

Honger komt soms niet vanuit de primaire behoefte voor het nuttigen van voedsel. Er zijn soms gedragsmatige oorzaken te wijten aan honger. Enkele voorbeelden van gedragsmatig eten is bijvoorbeeld het eten uit emotie of uit verveling. 

Emotie eten

Als we het hebben over emotie-eten bedoelen we dat mensen hun emoties sturen met of zonder eten. Als je dit doet, is dit niet om je lichaam te voeden maar om een andere behoefte te stimuleren. Je krijgt een prettig gevoel van voedingsmiddelen die voor veel endorfine zorgen en dit maakt het ook nog eens verslavend. Dit zorgt er ook voor dat je op lange termijn geen goede manier ontdekt om je problemen op te lossen. In plaats daarvan stop je deze problemen weg door jezelf vol te eten. Heb jij hier last van? Een van onze redactieleden heeft positieve ervaringen met deze cursus Mindfullness om dit gedrag te doorbreken!

Eten uit verveling

Herken jij dit? Je gaat eten “om maar iets te doen” of omdat we dénken honger te hebben. Verveling is een grote factor die een gezonde levensstijl of een geslaagd dieet in de weg kan zitten. Zeker nu het coronavirus ervoor zorgt dat we veel thuis komen te zitten, gaan we dit meer doen. Juist nu is het belangrijker dan ooit om een gezond eetpatroon aan te houden. Dit geeft namelijk een boost aan je immuunsysteem en het voorkomt dat je gaat jojo’en. Stop met dit gedrag, je hebt géén honger!

Tip 5: Eet niet te weinig

Helaas denken nog steeds veel mensen dat afvallen onlosmakelijk verbonden is aan minder eten. Dit werkt tegendraads omdat je honger zal blijven omdat je je lichaam feitelijk ondervoed. Om te voorkomen dat je te weinig brandstoffen nuttigt is het verstandiger om de kwaliteit van je voeding te verbeteren door bijvoorbeeld extra groente toe te voegen aan je eetpatroon. Je lichaam zal zo niet in “spaarstand” gaan en je hongergevoel zal uitblijven.

Toch écht honger?

Een beetje voor de hand liggend: indien je dan toch écht honger hebt, pak dan een gezond tussendoortje! Een stuk fruit is een goed tussendoortje en ook nog eens lekker. Niet zo dol op fruit? Stukjes komkommer, worteltjes of bijvoorbeeld bleekselderij doen ook goed!

Geef een reactie